publicações selecionadas
-
artigo académico
- Determinants of academic achievement from the middle to secondary school education: A systematic review. Social Psychology of Education. 2024
- O Clube das Crianças: Articulações entre a Música na infância e a Educação enquanto bem comum. REVISTA DA ABEM. 2024
- Academic success, engagement and self-efficacy of first-year university students: personal variables and first-semester performance. Anales de Psicología. 2024
- "If I were young...": Increased dropout- risk of older university students. Revista Electronica de Investigacion Educativa. 2023
- Co-creation of educational commons spaces to reverse inequalities: project SMOOTH and the Children's Club. Frontiers in Sociology. 2023
- Dificuldades na adaptação académica dos estudantes do 1.º ano do Ensino Superior [Difficulties in the academic adaptation of students in the 1st year of Higher Education]. Revista E-Psi: Revista Eletrónica de Psicologia, Educação e Saúde. 2020
- Abandono no Ensino Superior: Impacto da autoeficácia na intenção de abandono [Dropout in Higher Education: Impact of self-efficacy on dropout intention]. Revista Brasileira de Orientação Profissional. 2018
- Abandono no Ensino Superior: Modelos teóricos, evidências empíricas e medidas de intervenção [Dropout in Higher Education: Theorical models, empirical evidences and intervention measures]. Educação: Teoria e Prática. 2018
- Abandono no Ensino Superior: impacto da autoeficácia na intenção de abandono 2018
- Variables influyentes en progreso académico y permanencia en la universidad [Variables that influence academic performance and university persistence]. European Journal of Education and Psychology. 2017
- Dificuldades antecipadas de adaptação ao Ensino Superior: Um estudo com alunos do primeiro ano. Revista de Estudios e Investigacion en Psicología e Educación. 2016
- Diversidade de públicos no Ensino Superior: Antecipando riscos na qualidade da adaptação e do sucesso académico em estudantes do 1.º ano [Diversity of audiences in Higher Education: Anticipating risks in the quality of adaptation and academic success in 1st year students]. Revista Psicologia, Educação e Cultura. 2016
- Diversidade de públicos no ensino superior: Antecipando riscos na qualidade da adaptação e do sucesso académico em estudantes do 1º ano. Psicologia, Educação e Cultura. 2016
- Questionário de Percepções Académicas-Expectativas: Contributos para a sua Validação Interna e Externa. Revista E-Psi: Revista Eletrónica de Psicologia, Educação e Saúde. 2014
- Questionário de Percepções Académicas-Expectativas: Contributos para a sua validação interna e externa [Contributions for the study of the internal and external validity of the Academic Perceptions Questionnaire ¿ Expectations]. Revista E-Psi: Revista Eletrónica de Psicologia, Educação e Saúde. 2014
- Alta habilidade para a matemática e estilos cognitivos em alunos do 7.º ano de escolaridade [High ability for mathematics and cognitive styles in 7th grade students] 2012
-
artigo de conferência
- Clube das Crianças: articulações entre a música como prática social e a educação enquanto bem comum 2023
- Prevenção do abandono no 1.º ano: Apoiar os estudantes na sua adaptação acadêmica [Preventing dropouts in the 1st year: Supporting students in their academic adaptation ] 2022
- Pensamento Crítico: Metodologia e instrumentos de avaliação [Critical Thinking: Methodology and assessment tools] 2015
- Alta habilidade para a matemática, estilos cognitivos e rendimento escolar a matemática [High ability for mathematics, cognitive styles and school performance in mathematics] 2013
- Estilos cognitivos, resultados escolares a matemática e diferenças de género [Cognitive styles, school results, mathematics and gender differences] 2013
-
artigo de revista
- The Dropout of First-Year STEM Students: Is It Worth Looking beyond Academic Achievement?. Sustainability (MDPI). 2023
- Promoting Success and Persistence in Pandemic Times: An Experience With First-Year Students. Frontiers in Physiology. 2022
- Satisfacción de los estudiantes con la docencia online en tiempos de COVID-19. Comunicar. 2022
- Dificuldades na adaptação académica e intenção de abandono de estudantes do 1.º ano do Ensino Superior. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. 2021
- University Dropout in Engineering: Motives and student trajectories. Psicothema. 2021
- Dimensionality and reliability of a screening instrument for students at-risk of dropping out from Higher Education. Studies in Educational Evaluation. 2021
- Positive perceptions of beer consumption among portuguese university students. Salud y Drogas. 2020
- Validity studies of the scale of positive and negative perceptions about alcohol effects. Revista de Saúde Pública. 2020
- Regulation of cognition: Validation of a short scale for Portuguese first-year university students. Anales de Psicología. 2020
- Escala de Satisfação com a Vida: Evidências de validade e precisão junto de universitários portugueses. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. 2019
- Academic Expectations Questionnaire: A Proposal for a Short Version. Psychological Reports. 2019
- Construção de um questionário transcultural de motivos de abandono do ensino superior [Development of a Transcultural Questionnaire of Motives for Higher Education Dropout]. Análise Psicológica. 2019
- Abandono no ensino superior: modelos teóricos, evidências empíricas e medidas de intervenção 2018
- Alcohol expectancy-adolescent questionnaire (AEQ-AB): Validation for Portuguese college students. Salud y Drogas. 2018
- Factors that determine the persistence and dropout of university students. Psicothema. 2018
- University student engagement inventory (USEI): Psychometric properties. Current Psychology. 2018
- Freshmen Program Withdrawal: Types and Recommendations. Frontiers in Physiology. 2017
- Dificuldades antecipadas de adaptação ao ensino superior: Um estudo com alunos do primeiro ano [Anticipated adaptation difficulties to Higher Education: A study with first-year students]. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. 2016
-
capítulo de livro
- The Challenges of Children’s Participation, Sharing, Collaboration, and Care in Non-formal Education Contexts: Insights from the SMOOTH Project 2024
- The challenges of children's participation, sharing, collaboration, and care in non-formal education contexts - insights from the SMOOTH Project 2024
- School motivation inventory: Development of a short scale in the portuguese educational context 2023
- Variables related to cyberbullying and their influence on university dropout 2023
- Abandono como proceso progresivo de desvinculación académica [Dropout as a progressive process of academic disengagement] 2020
- Abandono no Ensino Superior: Variáveis pessoais e contextuais no processo de decisão [Dropout in Higher Education: Personal and contextual variables in the decision process] 2019
- Desenvolvimento psicossocial e sucesso académico no Ensino Superior [Psychosocial development and academic success in Higher Education] 2019
- Habilidades cognitivas e interesses vocacionais na adolescência: Promovendo percursos de sucesso [Cognitive skills and vocational interests in adolescence: Promoting successful paths] 2015
- Habilidades cognitivas e interesses vocacionais na adolescência: Promovendo percursos de sucesso. 2015
-
documento
- Atas do I Congresso Internacional de Investigação e Intervenção em Psicologia Escolar e da Educação [Proceedings of the I International Congress on Research and Intervention in School and Educational Psychology] 2022
- Atas do VI Seminário Internacional Cognição, Aprendizagem e Desempenho/ X Colóquio de Psicologia Escolar [Proceedings of the VI International Seminar Cognition, Learning and Performance/10th Colloquium on School Psychology] 2018
- Atas do V Seminário Internacional Cognição, Aprendizagem e Desempenho [Proceedings of the V International Seminar Cognition, Learning and Performance] 2017
- Ser Diplomado do Ensino Superior: Escolhas, Percursos e Retornos [Being a Higher Education Graduate: Choices, Routes and Outcomes] 2017
- Atas do IV Seminário Internacional Cognição, Aprendizagem e Desempenho [Proceedings of the IV International Seminar Cognition, Learning and Performance] 2016
-
livro
-
teses