publicações selecionadas
-
artigo académico
- The Representation and Processing of Synonyms and Translations: A Masked Priming Study With European Portuguese-English Bilinguals. International Journal of Bilingualism. 2023
- PHOR-in-One: A multilingual lexical database with PHonological, ORthographic and PHonographic word similarity estimates in four languages. Behavior Research Methods & Instrumentation. 2022
- Explicit Instructions Do Not Enhance Auditory Statistical Learning in Children With Developmental Language Disorder: Evidence From Event-Related Potentials. Frontiers in Physiology. 2022
- Do children with Specific Language Impairment (SLI) present implicit learning (IL) deficits? Evidence from an Artificial Grammar Learning (AGL) paradigm. BMC Health Services Research. 2018
- Ambiente académico y adaptación a la universidad : un estudio con estudiantes de 1º año de la Universidad do Minho. Revista Iberoamericana de Psicologia y Salud. 2011
- P-PAL: Uma base lexical com índices psicolinguísticos do Português Europeu 2011
- El papel de la animacidad en la resolución de ambigüedades sintácticas en portugués europeo: Evidencia en tareas de producción y comprensión. Psicothema. 2010
- P-PAL: A lexical basis with psycholinguistic indexes of European Portuguese. Linguamática: Revista para o Processamento Automático das Línguas Ibéricas. 2010
- P-PAL: Uma base lexical com índices psicolinguísticos do Português Europeu . Linguamática: Revista para o Processamento Automático das Línguas Ibéricas. 2010
- P-PAL: uma base lexical com índices psicolinguístico do português europeu 2010
- Semantic representations of new cognate vs. noncognate words: Evidence from two second language learning methods. Procedia Social and Behavioral Sciences. 2010
- Autonomia y ajuste academico: un estudio con estudiantes portugueses de primer ano. Internacional Journal of Clinical and Health Psychology. 2007
- Rendimento académico no Ensino Superior: estudo com alunos do 1º ano. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. 2007
- Modelo Multidimensional de Ajustamento de jovens ao contexto Universitário (MMAU): Estudo com estudantes de ciências e tecnologias versus ciências sociais e humanas. Análise Psicológica. 2006
- Acesso e sucesso no Ensino Superior em Portugal: Questões de género, origem sócio-cultural e percurso académico dos alunos. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2006
- Construcción y validación de un modelo multidimensional de ajuste de los jóvenes al contexto universitario. Psicothema. 2006
- Questionário de Envolvimento Académico (QEA): Novos elementos para a sua validação. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática. 2005
- Envolvimento académico: Confronto de expectativas e comportamentos em universitários do 1º ano. Psicologia e Educação. 2003
- Expectativas de envolvimento académico à entrada na Universidade: estudo com alunos da Universidade do Minho. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática. 2003
- Questionário de Vivências Académicas (QVA-r) : avaliação do ajustamento dos estudantes universitários. Análise Psicológica. 2002
- Adaptação académica em estudante do 1º ano: Diferenças de género, situação de estudante e curso. Psico-USF. 2001
- Investigação e Intervenção Psicológica no Ensino Superior 2000
- Transição e adaptação à Universidade: Apresentação do Questionário de Vivências Académicas (QVA). Psicologia: Revista da Associação Portuguesa de Psicologia. 2000
-
artigo de conferência
- Does early morphological decomposition occur during L2 lexical access? A meta-analysis on morphological priming effect 2022
- How deep is your emotion? Emojis facial expressions on the emotional processing of text messages. Iberian Conference on Information Systems and Technologies (CISTI). 2021
- Is there an early morphological decomposition during L2 lexical access? Evidence from a meta-analysis 2021
- Automating psycholinguistic statistics computation: procura-PALavras 2010
- Estudantes com deficiência no Ensino Superior: Percepção dos factores facilitadores e inibidores da integração e do sucesso académico. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. 2007
- Estudantes com deficiência no Ensino Superior: Percepção dos factores facilitadores e inibidores da integração e do sucesso académico. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. 2007
- Academic expectation's of first-year college students: results by some socio-demographic variables 2005
- Academic expectations' of first-year college students: results by some socio-demographic variables 2005
- Percursos e expectativas de estudantes universitários: Estudo com alunos do 1º ano da Universidade do Minho 2005
- Percursos e expectativas de estudantes universitários: Estudo com alunos do 1º ano da Universidade do Minho 2005
- Questionário de Vivências Académicas (QVAr): Novo estudo de validação 2004
- Questionário de Vivências Académicas (QVAr): Novo estudo de validação 2004
- Transição e adaptação à universidade: Apresentação de alguns instrumentos de medida 2004
- Adaptação e satisfação na Universidade: apresentação e validação do Questionário de Satisfação Académica (QSA) 2002
- Ambiente académico e adaptação à universidade: Contributos para a validação da Classroom Environment Scale 2002
- Envolvimento extracurricular e ajustamento académico: Um estudo com estudantes de engenharia da Universidade do Minho 2002
- Perfil escolar e sócio-demográfico dos candidatos ao Ensino Superior: o caso dos estudantes da Universidade do Minho 2002
- Perfil escolar e sócio-demográfico dos candidatos ao Ensino Superior: o caso dos estudantes da Universidade do Minho 2002
- Trajectórias escolares e expectativas académicas dos candidatos ao ensino superior: Contributos para a definição dos alunos que entraram na Universidade do Minho 2002
- Transição para a Universidade: apresentação e validação do Questionário de Expectativas Académicas (QEA) 2001
- Apoio psicossocial na transição para o Ensino Superior: um modelo integrado de serviços 2000
- Envolvimento extracurricular e ajustamento académico: Um estudo sobre as vivências dos estudantes universitários com e sem funções associativas 2000
- Envolvimento extracurricular e ajustamento académico: Um estudo sobre as vivências dos estudantes universitários com e sem funções associativas 2000
- Questionário de Vivências Académicas: Precisão das subescalas 2000
-
artigo de revista
- Is There an Early Morphological Decomposition during L2 Lexical Access? A Meta-Analysis on the Morphological Priming Effect. Brain Sciences. 2023
- Learning Words While Listening to Syllables: Electrophysiological Correlates of Statistical Learning in Children and Adults. Frontiers in Human Neuroscience. 2022
- Learning Words While Listening to Syllables: Electrophysiological Correlates of Statistical Learning in Children and Adults. Frontiers in Human Neuroscience. 2022
- On the Syllable Structure Effect in European Portuguese: Evidence from ERPs. Brain and Language. 2022
- On the role of syllabic neighbourhood density in the syllable structure effect in European Portuguese. Lingua. 2022
- The Cognate Facilitation Effect Depends on the Presence of Identical Cognates. Bilingualism: Language and Cognition. 2022
- Literacy Effects on Artificial Grammar Learning (AGL) with Letters and Colors: Evidence From Preschool and Primary School Children. Language and Cognition. 2021
- The Mirror Reflects More for genial than for casual: Right-Asymmetry Bias on the Visual Word Recognition of Words Containing Non-Reversal Letters. Psychonomic Bulletin & Review. 2021
- The Mirror Reflects More for genial than for casual: Right-Asymmetry Bias on the Visual Word Recognition of Words Containing Non-Reversal Letters. Psychonomic Bulletin & Review. 2021
- Not All Words Are Equally Acquired: Transitional Probabilities and Instructions Affect the Electrophysiological Correlates of Statistical Learning. Frontiers in Human Neuroscience. 2020
- A 30-Year Long-Term Experience in Appendix Neuroendocrine Neoplasms—Granting a Positive Outcome. Cancers. 2020
- Temporal dynamics of syllable priming effects on visual word recognition: Evidence from different prime durations. Canadian Journal of Experimental Psychology. 2020
- Surface features can deeply affect artificial grammar learning. Consciousness and Cognition. 2020
- Syllable effects in beginning and intermediate European-Portuguese readers: Evidence from a sandwich masked go/no-go lexical decision task. Journal of Child Language. 2020
- The role of letter features on the consonant-bias effect: Evidence from masked priming. Acta Psychologica. 2020
- Psycholinguistic variables in visual word recognition and pronunciation of European Portuguese words: a mega-study approach. Language, Cognition and Neuroscience. 2019
- Psycholinguistic variables in visual word recognition and pronunciation of European Portuguese words: a mega-study approach. Language, Cognition and Neuroscience. 2019
- The mirror reflects more for d than for b: Right asymmetry bias on the visual recognition of words containing reversal letters. Journal of Experimental Child Psychology. 2019
- Lexico-syntactic interactions during the processing of temporally ambiguous L2 relative clauses: An eye-tracking study with intermediate and advanced Portuguese-English bilinguals. Antibiotics. 2019
- Lexico-syntactic interactions during the processing of temporally ambiguous L2 relative clauses: An eye-tracking study with intermediate and advanced Portuguese-English bilinguals. Antibiotics. 2019
- Self-reference is a fast-acting automatic mechanism on emotional word processing: evidence from a masked priming affective categorisation task. Journal of Cognitive Psychology. 2019
- Self-reference is a fast-acting automatic mechanism on emotional word processing: evidence from a masked priming affective categorisation task. Journal of Cognitive Psychology. 2019
- List composition effect on cognate and non-cognate word acquisition in children. Linguistic Approaches To Bilingualism. 2019
- Does phonological overlap of cognate words modulate cognate acquisition and processing in developing and skilled readers?. Language Acquisition. 2018
- Lexico-syntactic interactions in the resolution of relative clause ambiguities in a second language (L2): The role of cognate status and L2 proficiency. Psicologica. 2018
- Lexico-syntactic interactions in the resolution of relative clause ambiguities in a second language (L2): The role of cognate status and L2 proficiency. Psicologica. 2018
- Procura-PALavras (P-PAL): A Web application for a new European Portuguese lexical database. Behavior Research Methods & Instrumentation. 2018
- The role of syllables in intermediate-depth stress-timed languages: masked priming evidence in European Portuguese. Reading and Writing. 2018
- How letter order is encoded in bilingual reading? The role of deviant-letter position in cognate word recognition. Speech, Language and Hearing. 2018
- The impact of cognateness of word bases and suffixes on morpho-orthographic processing: A masked priming study with intermediate and high-proficiency Portuguese-English bilinguals. Antibiotics. 2018
- Portuguese Norms of Name Agreement, Concept Familiarity, Subjective Frequency and Visual Complexity for 150 Colored and Tridimensional Pictures. The Spanish Journal of Psychology. 2018
- What is the Melody of That Voice? Probing Unbiased Recognition Accuracy with the Montreal Affective Voices. Journal of Nonverbal Behavior. 2017
- Clarifying changes in student empathy throughout medical school: a scoping review. Advances in Health Sciences Education. 2017
- Disentangling the effects of word frequency and contextual diversity on serial recall performance. Quarterly Journal of Experimental Psychology. 2017
- Minho Affective Sentences (MAS): Probing the roles of sex, mood, and empathy in affective ratings of verbal stimuli. Behavior Research Methods & Instrumentation. 2017
- The Minho Word Pool: Norms for imageability, concreteness, and subjective frequency for 3,800 Portuguese words. Behavior Research Methods & Instrumentation. 2017
- The Minho Word Pool: Norms for imageability, concreteness, and subjective frequency for 3,800 Portuguese words. Behavior Research Methods & Instrumentation. 2017
- Molecular profiling, including TERT promoter mutations, of acral lentiginous melanomas. Melanoma Research. 2016
- The prognostic impact of TERT promoter mutations in glioblastomas is modified by the rs2853669 single nucleotide polymorphism.. International Journal of Cancer. 2016
- A importância do teste de plausibilidade na validação de frases em experimentos psicolinguísticos. Prolíngua. 2016
- Cognate status, syllable position and word length on bilingual Tip-Of-the-Tongue states induction and resolution. Bilingualism. 2016
- Is VIRTU4L larger than VIR7UAL? Automatic processing of number quantity and lexical representations in leet words. Journal of Experimental Psychology-Learning Memory and Cognition. 2016
- On the nature of consonant/vowel differences in letter position coding: Evidence from developing and adult readers. British Journal of Psychology. 2016
- Adaptation of the International Affective Picture System (IAPS) for European Portuguese. Behavior Research Methods & Instrumentation. 2015
- Hotspot TERT promoter mutations are rare events in testicular germ cell tumors.. Tumor Biology. 2015
- TERT promoter mutations in soft tissue sarcomas.. International Journal of Biological Markers. 2015
- Facilitative effect of cognate words vanishes when reducing the orthographic overlap: The role of stimuli list composition. Journal of Experimental Psychology-Learning Memory and Cognition. 2015
- On the advantages of word frequency and contextual diversity measures extracted from subtitles: The case of Portuguese. Quarterly Journal of Experimental Psychology. 2015
- On the advantages of word frequency and contextual diversity measures extracted from subtitles: The case of Portuguese. Quarterly Journal of Experimental Psychology. 2015
- RAF-1 promotes survival of thyroid cancer cells harboring RET/PTC1 rearrangement independently of ERK activation. Molecular and Cellular Endocrinology. 2015
- Low frequency of TERT promoter mutations in gastrointestinal stromal tumors (GISTs).. European Journal of Human Genetics. 2014
- ESCOLEX : a grade-level lexical database from European Portuguese elementary to middle school textbooks. Behavior Research Methods & Instrumentation. 2014
- ESCOLEX : a grade-level lexical database from European Portuguese elementary to middle school textbooks. Behavior Research Methods & Instrumentation. 2014
- Free associate norms for 139 European Portuguese words for children from different age groups. Behavior Research Methods & Instrumentation. 2014
- Procura-PALavras (P-PAL): A new measure of word frequency for contemporary European Portuguese | Procura-PALavras (P-PAL): Uma nova medida de frequência lexical do Português Europeu contemporâneo. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2014
- Procura-PALavras (P-PAL): A new measure of word frequency for contemporary European Portuguese | Procura-PALavras (P-PAL): Uma nova medida de frequência lexical do Português Europeu contemporâneo. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2014
- Tracking the emergence of the consonant bias in visual-word recognition: Evidence with developing readers. Antibiotics. 2014
- Affective auditory stimuli: Adaptation of the International Affective Digitized Sounds (IADS-2) for European Portuguese. Behavior Research Methods & Instrumentation. 2013
- Contextual diversity is a main determinant of word identification times in young readers. Journal of Experimental Child Psychology. 2013
- Frequency of TERT promoter mutations in human cancers. Nature Communications. 2013
- Syllabic pseudohomophone priming in Tip-Of-the-Tongue states resolution: The role of syllabic position and number of syllables. Quarterly Journal of Experimental Psychology. 2013
- Does the advantage of the upper part of words occur at the lexical level?. Memory & Cognition. 2012
- Lexical and semantic representations in the acquisition of L2 cognate and non-cognate words: Evidence from two learning methods in children. British Journal of Psychology. 2012
- On the role of the upper part of words in lexical access: Evidence with masked priming. Quarterly Journal of Experimental Psychology. 2012
- The adaptation of the Affective Norms for English Words (ANEW) for European Portuguese. Behavior Research Methods & Instrumentation. 2012
- The interplay of phonology and orthography in visual cognate word recognition: An ERP study. Neuroscience Letters. 2012
- Ambiente académico y adaptación a la Universidad : un estudio con estudiantes de 1º año de la Universidad do Minho. Revista Iberoamericana de Psicologia y Salud. 2011
- Genetic alterations in poorly differentiated and undifferentiated thyroid carcinomas. Current Genomics. 2011
- Impact of EGFR genetic variants on glioma risk and patient outcome. Cancer Epidemiology Biomarkers & Prevention. 2011
- El papel de la animacidad en la resolución de ambigüedades sintácticas en portugués europeo: evidencia en tareas de producción y comprensión. Psicothema. 2010
- P-PAL: uma base lexical com índices psicolinguístico do português europeu 2010
- Sentence-final word completion norms for European Portuguese children and adolescents. Behavior Research Methods & Instrumentation. 2010
- Academic achievement in first-year Portuguese college students: The role of academic preparation and learning strategies. International Journal of Psychology. 2009
- Proliferation and survival molecules implicated in the inhibition of BRAF pathway in thyroid cancer cells harbouring different genetic mutations. BMC Cancer. 2009
- Autonomía y ajuste académico: un estudio con estudiantes portugueses de primer año. International Journal of Clinical and Health Psychology. 2007
- Field-dependence-independence and career counseling: Directions for research. Perceptual and Motor Skills. 2007
- Rendimento académico no Ensino Superior: estudo com alunos do 1º ano. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. 2007
- Acesso e sucesso no Ensino Superior em Portugal: questões de género, origem socio-cultural e percurso académico dos alunos. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2006
- Construcción y validación de un modelo multidimensional de ajuste de los jóvenes al contexto universitario. Psicothema. 2006
- Modelo multidimensional de ajustamento de jovens ao contexto Universitário (MMAU): estudo com alunos de ciências e tecnologias versus ciências sociais e humanas. Análise Psicológica. 2006
- Classroom environment scale : novo estudo de validação com estudantes universitários. Psicologia e Educação. 2005
- Integração académica de estudantes universitários : contributos para a adaptação e validação do QVA-r no Brasil. Psicologia e Educação. 2005
- Mutation analysis of B-RAF gene in human gliomas. Acta Neuropathologica. 2005
- Questionário de envolvimento académico (QEA) : novos elementos para a sua validação 2005
- Pontos de partida, pontos de chegada: impacto de variáveis sócio-culturais no ingresso ao ensino superior. Cadernos do Noroeste. 2004
- Integración y adaptación académica en la universidad: estudio considerando la titulación y el sexo. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. 2004
- Envolvimento académico : confronto de expectativas e comportamentos em universitários do 1º ano. Psicologia e Educação. 2003
- Expectativas de envolvimento académico à entrada na Universidade: estudo com alunos da Universidade do Minho. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática. 2003
- p63 expression in solid cell nests of the thyroid: Further evidence for a stem cell origin. Modern Pathology. 2003
- Questionário de Vivências Académicas (QVA-r) : avaliação do ajustamento dos estudantes universitários. Análise Psicológica. 2002
- Academic experience at the beginning and the end of university studies. European Journal of Education. 2002
- Contributos para a avaliação do inventário de desenvolvimento da autonomia de Iowa (IDAI) com estudantes universitários portugueses. Psicologia e Educação. 2002
- Adaptação académica em estudantes do 1º ano: diferenças de género, situação de estudante e curso. Psico-USF. 2001
- Adaptação, rendimento e desenvolvimento dos estudantes no Ensino Superior : construção do questionário de vivências académicas. Methodus : Revista Científica e Cultural. 2001
- Transição e adaptação à Universidade: apresentação de um Questionário de Vivências Académicas (QVA). Psicologia: Revista da Associação Portuguesa de Psicologia. 2000
- Questionário de vivências académicas : construção e validação de uma versão reduzida (QVA-r) 1999
-
capítulo de livro
- Questionário de Envolvimento Académico 2008
- Questionário de Vivências Académicas: versão integral (QVA) e versão reduzida (QVA-r) 2006
- Percursos e Expectativas de Estudantes Universitários do 1º Ano da Universidade do Minho 2005
- Os estudantes universitários : sucesso escolar e desenvolvimento psicossocial 2004
- Questionário de Vivências Académicas (QVA e QVA-r) 2003
- Questionário de Vivências Académicas (QVA e QVA-r) 2003
- Transição para o ensino superior : apresentação de questionário de vivências académicas (QVA) 2000
-
documento
-
poster de conferência
-
teses