publicações selecionadas
-
artigo académico
- From A to Z: effects of a 2nd-grade reading intervention program for struggling readers. Revista Psicodidática. 2024
- The burnout experience among teachers: A profile analysis. Psychology in the Schools. 2023
- Trends and Issues Involving Disabilities in Higher Education. Trends in Higher Education. 2022
-
Teaching inclusive and special education during the
COVID -19 pandemic: needed support for learning and research of effects on teachers and students. Journal of Family Social Work. 2022 - The Allure of Neurodiversity. Global Journal of Intellectual & Developmental Disabilities. 2022
- On Seeking Simplicity. Global Journal of Intellectual & Developmental Disabilities. 2022
- Gestão da sala de aula e perceção de indisciplina: Um estudo com professores angolanos. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. 2022
- Teacher and school determinants of perceived classroom discipline: a multilevel analysis of TALIS 2013. Learning Environments Research. 2022
- Determinantes escolares y de los estudiantes en el rendimiento lector: un análisis multinivel con estudiantes portugueses. Revista de Psicodidactica. 2022
- Satisfação profissional do professor: uma análise multinível de características individuais do professor e de características organizacionais da escola. Psique. 2022
- School and student determinants of reading performance: A multilevel analysis with Portuguese students. Revista Psicodidática. 2022
- Burnout in Portuguese Teachers: A Systematic Review. European Journal of Educational Research. 2021
- Determinantes individuais e organizacionais na percepção de indisciplina em sala de aula. Um estudo transcultural. Revista Galego-Portuguesa de Psicoloxía e Educación. 2020
- Teachers’ academic training for literacy instruction. European Journal of Teacher Education. 2019
- Teacher’s Classroom Management Behavior and Students’ Classroom Misbehavior: A Study with 5th through 9th-Grade Students. Electronic Journal of Research in Educational Psychology. 2018
- Number Knowledge and error types of elementary Portuguese students: Implications for instruction. Clinical and Experimental Psychology. 2016
- Prosody growth and reading comprehension: A longitudinal study from 2nd through the end of 3rd grade. Revista de Psicodidactica. 2015
- Reconhecimento de palavras e velocidade de leitura de texto: Um estudo com medidas repetidas no ensino primário. Revista Portuguesa de Psicologia. 2014
- Auto-conceito em adolescentes institucionalizadas: Um estudo exploratório. Psicologia: Revista da Associação Portuguesa de Psicologia. 2011
- Emergent literacy beliefs in preschool and kindergarten contexts. Educational Studies in Languages and Literature. 2009
- Diagnosing and treating children with ADHD, OCD, Tourette Syndrome, and conduct Disorder. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática. 2007
- Dificuldades de aprendizagem: obstáculos à definição e investigação. Revista Portuguesa de Investigação Educacional. 2007
- Interventions for Students with Behavioral Disorders: An International Literature Review. Behavioral Disorders 267-281. 2007
- Prevalence and comorbidity of emotional, behavioral and learning problems: A study of 7th-grade students. Education and Treatment of Children. 2007
- Intervention with students with learning, emotional and behavior disorders: Why do we take so long to do it? . Education and Treatment of Children. 2005
- Teachers' perceptions about teaching problem students in regular classrooms. Education and Treatment of Children. 2004
- Popularidade, amizade e auto-conceito. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática. 2003
- The relationship of peer perceptions to student achievement and teacher ratings of 5th and 6th grade students. Education and Treatment of Children. 2002
- Avaliação de problemas de comportamento em idade pré-escolar. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática. 1999
- A avaliação dos problemas de aprendizagem no 2º Ciclo do Ensino Básico e os regimes educativos para alunos com insucesso escolar. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática. 1998
- Distúrbio hiperactivo de défice de atenção em contexto escolar: Uma perspectiva psicoeducacional. Psicologia: Teoria, Investigação e Prática. 1998
- Indisciplina, problemas de comportamento e problemas de aprendizagem no ensino básico. Educação & Sociedade. 1998
- Classificação em psicopatologia da infância e da adolescência. Psiquiatria Clínica. 1993
-
artigo de revista
- Imagining and Reimagining the Future of Special and Inclusive Education. Education Sciences. 2022
- Teachers Voices: A Qualitative Study on Burnout in the Portuguese Educational System. Education Sciences. 2021
- Inclusive Education in Portugal: Teachers’ Professional Development, Working Conditions, and Instructional Efficacy. Education Sciences. 2021
- Research studies on dyslexia: participant inclusion and exclusion criteria. European Journal of Special Needs Education. 2020
- Looking for a pattern: Error analysis as a diagnostic assessment for making instructional decisions to promote academic success. Preventing School Failure. 2020
- Teacher and school determinants of teacher job satisfaction: a multilevel analysis. School Effectiveness and School Improvement. 2020
- Error patterns in Portuguese students' addition and subtraction calculation Tasks: Implications for teaching. Journal for Multicultural Education. 2018
- Literacia Pré-Escolar e Desempenho na Leitura na Instrução Primária. Psicologia, Educação e Cultura. 2017
- An evaluation of the Behavior and Instructional Management Scale's psychometric properties using Portuguese teachers. Teaching and Teacher Education. 2016
- How Portuguese and American teachers plan for literacy instruction. Annals of Dyslexia. 2016
- Tomada de decisão de profissionais sobre a retirada de menores à família em situações de maus-tratos físicos. Revista Portuguesa de Psicologia. 2016
- Assessment and intervention issues and models in School Psychology: The case of Europe and North America,Questões e modelos de avaliação e intervenção em Psicologia Escolar: O caso da Europa e América do Norte. Estudos de Psicologia. 2015
- Construção e validação de uma prova de Matemática para alunos do 1º ao 4º ano de escolaridade. Psicologia: Reflexão e Crítica. 2014
- Actual Disciplinary Knowledge, Perceived Disciplinary Knowledge, Teaching Experience and Teacher’s Training for Reading Instruction: A Study with Primary Portuguese and American Teachers // Conhecimento disciplinar efectivo, conhecimento percebido.... Revista de Psicodidactica. 2013
- Character Education in Portugal. Childhood Education. 2013
- Teachers’ Beliefs, Teachers’ Goals and Teachers’ Classroom Management: A Study with Primary Teachers // Crenças, objectivos e gestão de sala de aula: Um estudo com professores do Ensino Primário. Revista de Psicodidactica. 2013
- Biologising reading problems: The specific case of dyslexia. Contemporary Social Science: Journal of the Academy of Social Sciences. 2012
-
capítulo de livro
- Recent debates in special & inclusive education 2023
- Parents’ and Educators’ Perspectives on Inclusion of Students with Disabilities 2022
- Indisciplina em sala de aula: Aspectos culturais, organizacionais e dos professores 2019
- Classroom discipline: Theory and practice 2017
- Selecting Participants for Dyslexia Studies: Complexities and Challenges 2016
- International perspectives in EBD: Critical issues 2014
- Motivação para a leitura 2014
- Alunos problemáticos em contexto de sala de aula. In M.S. Lemos & T.R. Carvalho 2002
- Distúrbios exteriorizados de comportamento: Uma perspectiva desenvolvimental 2000
- Formação de professores do ensino pré-primário: Aspectos psicológicos, educacionais e institucionais 1999
-
documento
-
livro
- Ensino da leitura no 1º Ciclo do Ensino Básico: Crenças, conhecimentos e formação dos professores 2014
- Indisciplina na escola 2013
- Competências sociais: Aspectos emocionais, comportamentais e de aprendizagem 2011
- Conceptualização, avaliação e intervenção nas dificuldades de aprendizagem: a sofisticada arquitectura de um equívoco 2010
- Comportamento, aprendizagem e “ensinagem” na ordem e desordem da sala de aula 2009
- Ciência e Crença na Gestão de Sala de Aula 2008
- Crenças e práticas de gestão de sala de aula 2008
- Pode a Educação Especial deixar de ser especial? 2007
- Desenvolvimento de competências linguísticas em jardim-de-infância: Manual de Actividades 2006
- Dificuldades de aprendizagem da leitura e da escrita: Perspectivas de avaliação e intervenção 2005
- Aprendizagem, Ensino e Dificuldades da Leitura 2004
- A hiperactividade 2003
- Problemas de Comportamento na Sala de Aula: Identificação, avaliação e modificação 2001
- Problemas de comportamento, problemas de aprendizagem e problemas de “ensinagem” 2001
- Necessidades educativas especiais: Estudos e investigação 1998